Rijkswaterstaat legt op de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg) extra rijstroken en een tunnel aan. Dit project maakt deel uit van de uitbreiding van het wegennet tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Hiermee bereiken we:
- een betere bereikbaarheid van deze economisch belangrijke regio
- een vlottere doorstroming van het verkeer
- kortere en betrouwbare reistijden

Bron van informatie: website Rijkswaterstaat  en het bezoekerscentrum van RWS

Planning

  • 2014: voorbereidende werkzaamheden (verleggen kabels en leidingen)
  • 2015: start werkzaamheden
  • 2020: werkzaamheden gereed

A9 gaasperdammertunnel Tunnelmond 430 tcm174-338031
Impressie A9 Gaasperdammertunnel


Doelen en resultaten

Rijkswaterstaat breidt de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg) uit.

We werken hier aan:
  • verbreding van 2x2 rijstroken, 2 spitsstroken naar 2x5 rijstroken en een wisselstrook
  • uitbreiding A2 tussen knooppunt Holendrecht en de aansluiting Ouderkerk aan de Amstel van 4 naar 5 rijstroken voor verkeer richting Amsterdam
  • aanleg van de Gaasperdammertunnel tussen rivier de Gaasp en de spoorlijn van Amsterdam naar Utrecht. De tunnel bestaat uit 5 tunnelbuizen met in totaal 2x2 rijstroken en een wisselstrook voor doorgaand verkeer. In de buitenste 2 tunnelbuizen maken we 2x3 rijstroken voor verkeer van en naar de S111 Muntbergweg en S112 Gooiseweg. De tunnel komt half verdiept te liggen en komt alleen ter hoogte van de Gooiseweg boven het maaiveld uit.
  • de economisch belangrijke regio blijft bereikbaar
  • betere doorstroming van het verkeer en betrouwbaardere reistijden
  • de A9 vormt geen belemmering meer tussen de gebieden aan weerszijden van de Gaasperdammerweg
  • schonere lucht en minder geluidsoverlast in de wijken rondom de A9 Gaasperdammerweg
  • aanleg van een park op het tunneldek ter grootte van 2 Vondelparken

De A10-Oost is een goed alternatief voor de A9 Gaasperdammerweg. Rijkswaterstaat werkt niet tegelijkertijd aan deze wegen. Het project A10-Oost/A1 Diemen is in de zomer van 2014 gereed. De werkzaamheden aan de A9 staan gepland van 2015 tot en met 2020.


Aanpak werkzaamheden

Onderstaande vooruitblik geeft een actueel overzicht van de geplande werkzaamheden voor het verleggen van de kabels en leidingen.

In 2015 start Rijkswaterstaat met het verbreden van de Gaasperdammerweg en de aanleg van een 3 kilometer lange tunnel. In februari 2014 startten de voorbereidende werkzaamheden. We verwijderden struiken en bomen en richtten de werkterreinen in.

Verleggen kabels en leidingen

In maart beginnen we met het verleggen van alle kabels en leidingen voor onder andere gas, water en elektriciteit in de omgeving van de nieuwe tunnel. Hiervoor boren we een aantal buizen onder de A9, waarin kabels en leidingen bij elkaar komen te liggen. Dit zorgt voor minder hinder. Daarnaast verleggen we een warmteleiding die parallel langs de A9 ligt. De werkzaamheden duren heel 2014.

Omleidingen

In de loop van het jaar zijn er diverse tijdelijke omleidingen voor fietsers en voetgangers op het Bijlmerpleinpad, Kelbergenpad, Nellesteinpad en Kantershof. We sluiten de verbindingen niet tegelijkertijd af. Woningen, scholen en bedrijven blijven op deze manier altijd bereikbaar. Wanneer meer bekend is over de planning, brengen we omwonenden hierover op de hoogte.


Verdiepte aanleg van kabels en leidingen

De kabels en leidingen voor water, gas, elektra en telecom van 12 beheerders kruisen de A9. Rijkswaterstaat wil voorkomen dat de aannemer deze kabels en leidingen tegenkomt tijdens de bouw van de tunnel. Daarom legt Rijkswaterstaat ze in 2014 verdiept aan met gestuurde boringen. Nu liggen ze nog op maaiveldniveau, na de boringen op 30 tot 35 m diepte onder de A9. De leidingen en kabels met een totale lengte van 4.655 m liggen onder 4 fietstunnels bij het Bijlmerpleinpad (fietspad door Holendrecht-Oost), Kelbergenpad, Nellesteinpad en Kantershof. In totaal zullen we op deze locaties 12 boringen uitvoeren.

kabels en leidingen

Tussen Maldenhof en Huntem worden 5 boringen gedaan waardoorheen 30 leidingen komen met een diameter van 42-68 cm en een totale lengte van 1.240 meter. 


Groeninrichtingsplan A9
impressie tunneldakpark

De aanleiding voor het opstellen van Groeninrichtingsplan A9 is de bijzondere landschappelijke opgave voor de inpassing van het project A9 Gaasperdammerweg. Enerzijds gaat het om het inpassen van de verbrede A9 van knooppunt Holendrecht tot aan de spoorverbinding Amsterdam-Utrecht. Anderzijds wordt de A9 tussen de spoorverbinding Amsterdam-Utrecht en de brug over de Gaasp in een Tunnel gelegd.
Boven deze Gaasperdammertunnel ontstaat een nieuw in te richten gebied van ruim twee en een halve kilometer lang en circa 62 meter breed.
In dit Groeninrichtingsplan staan de specificaties voor de inpassing van de A9 Gaasperdammerweg en de Gaasperdammertunnel.Bekijk het volledige Groeninrichtingsplan (33 Mb) van Rijkswaterstaat.


[Alle documenten worden in een nieuw scherm geopend. Door het nieuwe scherm weer te sluiten bent u weer op het oorspronkelijke scherm.]

fase besluitvorming
Ontwerp-Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (2012)
Watercompensatie Gaasperdammertunnel
OTB kaart 01 Gaasperdammerweg
OTB kaart 02 Gaasperdammerweg
OTB kaart Lengteprofiel MRW9 A9 Gaasperdammerweg
Notulen bewonersavond 11 februari 2013

Login om te antwoorden