Pagina 2 van 6
Doelen en resultaten
We werken hier aan:
Rijkswaterstaat breidt de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg) uit.
- verbreding van 2x2 rijstroken, 2 spitsstroken naar 2x5 rijstroken en een wisselstrook
- uitbreiding A2 tussen knooppunt Holendrecht en de aansluiting Ouderkerk aan de Amstel van 4 naar 5 rijstroken voor verkeer richting Amsterdam
- aanleg van de Gaasperdammertunnel tussen rivier de Gaasp en de spoorlijn van Amsterdam naar Utrecht. De tunnel bestaat uit 5 tunnelbuizen met in totaal 2x2 rijstroken en een wisselstrook voor doorgaand verkeer. In de buitenste 2 tunnelbuizen maken we 2x3 rijstroken voor verkeer van en naar de S111 Muntbergweg en S112 Gooiseweg. De tunnel komt half verdiept te liggen en komt alleen ter hoogte van de Gooiseweg boven het maaiveld uit.
Wat zijn de resultaten?
- de economisch belangrijke regio blijft bereikbaar
- betere doorstroming van het verkeer en betrouwbaardere reistijden
- de A9 vormt geen belemmering meer tussen de gebieden aan weerszijden van de Gaasperdammerweg
- schonere lucht en minder geluidsoverlast in de wijken rondom de A9 Gaasperdammerweg
- aanleg van een park op het tunneldek ter grootte van 2 Vondelparken
De A10-Oost is een goed alternatief voor de A9 Gaasperdammerweg. Rijkswaterstaat werkt niet tegelijkertijd aan deze wegen. Het project A10-Oost/A1 Diemen is in de zomer van 2014 gereed. De werkzaamheden aan de A9 staan gepland van 2015 tot en met 2020.